Pages

Khamis, 28 Mei 2009

pendapat yang menyentuh hatiku...

"bila seseorang lelaki telah berkahwin, perhatian keutamaan yang no 1 adalah kepada isteri, no 2 baru ibunya.. cth nya.. dalam suatu hidangan makanan, berilah makanan tu kepada isteri, barulah kepada ibu.."

tersentak aku dengar.. betul ke apa shinichi ckp.. dia mengiyakan sebab dalam Islam ada menyatakannya.. bila balik umah, aku tanyakan pd mak.. mak pun setuju apa yg shinichi ckp...
perkara ni aku timbulkan bila mendengar cerita yg suami lebih mengutamakan ibunya dlm pelbagai segi tanpa menghiraukan hak isterinya... lebih2 lagi bila isterinya mengandung... nk wat checkup, pergi klinik sorang2, kadang2 sakit, suami tiada di sisi utk pujuk...
kadang2 naluri aku merasakan yg ego seorang lelaki tidak berganjak bila melihat titisan air mata isterinya... bukan untuk memisahkan kasih sayang anak lelaki dgn ibunya... tp isterinya lebih memerlukan...
aku cuba memahami naluri ibu yang mengandung..
pelbagai rasa x selesa yang dihadapi.. dengan perasaan marah yang kadang2 mengundang.. dengan kerenah suami yg pelbagai.. dengan kesakitan mengandungkan anak suaminya..

aku harap perkara ni akan berakhir dengan baik..
bak kata shinichi mlm tu...
"bila dia da bersalin nanti, suami ada disisi, usap rambut isterinya.. azan or qamatkan anaknya.. akan lembutlah hati isterinya.. dan juga moga suaminya akan lebih banyak berfikir dan berusaha untuk mengutamakan kebajikan anak dan isterinya"

aku harap agar semuanya akan kembali seperti sedia kala... Amin..

p/s: tq dear, atas nasihat dan pandangan tu.. begitu menghargai nya...

Tiada ulasan: