Isnin, 5 September 2011

salam aidilfitri...

salam sume..

da 1 minggu ramadhan meninggal kan kita... rindu lak rasanye.. tahun ni, kerap aku bangun sahur berbanding tahun2 lepas.. adik2 da x ramai kat uma.. so, bangunla gak teman kan mak ayah..

1st day raya aritu, aku rasa amat gembira.. suka.. mgkn sbb org yg aku admire sejak tahun 2008, sudi menjalinkan persahabatan.. tambah lagi 1 kenalan.. huhu.. tp knp bila bertentang mata waktu bertugas di mitc aritu, aku jadik kelu.. sama la dgn si dia.. niat hati nk amik pic sesama pun aku pendam kan je.. hahaha.. marah dia.. sbb aku lalu dpn dia, just lambai jekk.. hangin dia bila tgk aku.. tetiba rindu lak kat dia.. suara dia.. angau yek??

raya ni jugak, aku dikelilingi si comel madiha dan adam.. becok mulut si madiha, dok tny aku dgn bermacam2 soalan... "ekk.. keta mamalong mana? ooo.. tu hah.. yg tu keta umi.." bila aku ajak berjalan, cpt je amik selipar.. bila tny, adik nk gi mana? "nk ikut mamalong la.." hehehe... bila nangis, ayat yg kuar dr mulut dia.. "takut.. takut.. tak nak sudah.." gelak kami sume, bila ayat "tak nak sudah" tu kuar dari bibir mungil nur madiha sufiey.. adam zarfan pun da pandai jalan.. da bole wat 1 pusingan kat uma nenek.. bila sorang da dukung dia bwk jln.. org len amik, da xnk da.. siap bole lambai2..mcm nk jln jauh jek.. padahal pusing2 kat umah jek..

smlm (ahad), kawan sekerja, masa aku umur 19-20 tahun dulu, dok dtg raya kat uma.. ramai gak.. 16 org.. setahun skali jmpa, macam2 cite dibualkan.. 2 rumah kami beraya.. tiba2 jmpa lak my ex bf, OMG..!! control2 ayu ye.. tp tu dulu.. zaman hingusan.. dia da kawen, anak da nk masuk 2 da.. aku?? wat xtau je.. senyum je la.. hahahaha.. balik jek beraya.. tekak da perit, badan da x rasa best.. nk DEMAM kott??

mlm td, aku da x bole nk bangun da.. kepala ting.. tong.. nk gosok bj pun malas.. dpt selai.. tu pun gagahkan jugak badan ni.. alhamdulillah, pg td bole bangun awal.. gi keje dgn ujan rahmat.. smpi agak lewat, tmpt parking, clear.. ekk??? diorg ni x puas cuti raya lagi ke?? jeles lak i..

dari sy...


Khamis, 25 Ogos 2011

25 ogos 2011 bersamaan 25 ramadhan 1432H

hi sume..


arini da 25 puasa da.. skjp je.. lagu raya da kedengaran kat setiap pc bdk2 opis ni.. kat hp pun sama.. apatah lg kat radio.. bahang nk raya kekdah nye..

arini besday adik aku aisah yg ke 26.. selamat hari jadi adikku..tahun ni celebrate dgn tunang.. tahun dpn celebrate dengan suami lak..

Rabu, 10 Ogos 2011

bila nak kawen..??

Anda berusia 30-an? Sering ke majlis perkahwinan? Selalu dengar soalan-soalan ini?
“Yang ni bila lagi?”
“Jangan tunggu lama-lama, nanti tak laku.”

Oh, ini sudah bagaikan soalan rutin. Pertanyaan wajib tiap kali bersua muka dengan kenalan lama atau saudara mara. Adakalanya, rimas kan?

Kadang-kadang mulut terasa ringan. Mahu saja menjawab, “Makcik, ibu bapa saya lahirkan saya ke dunia ini bukanlah semata-mata untuk berkahwin dan jaga suami. Insya Allah, saya akan kahwin suatu hari nanti, tapi sekarang banyak lagi yang mahu saya cari dalam hidup saya.”

Tapi, sopan santun sebagai orang Timur masih ada. Kita diajar untuk menghormati orang yang lebih tua. Maka, kata-kata itu tak terluah.
Ingatkah anda?

Penghujung belasan tahun, pertama kali berjauhan dengan keluarga. Semangat dikuatkan demi menimba pelajaran dan pengalaman.
Awal 20-an, melangkah keluar dari universiti, menggenggam segulung ijazah. Membawa bersama cita-cita dan harapan yang menggunung untuk masa depan. Baru hendak mengenali dunia sebenar. Dan baru hendak mencartakan perancangan hari mendatang.
Pertengahan 20-an, masih mencari arah. Ada yang sudah berjumpa dengan pekerjaan sesuai, ada yang masih tercari-cari makna kehidupan. Ada yang sedang merancang hari bahagia. Ada yang sudah punyai anak sendiri.


Untuk yang sudah bertemu jodoh, Alhamdulillah.
Tapi, untuk yang belum, apa yang hendak anda kejarkan?
Pada peringkat umur dan keadaan diri sendiri masih tercari-cari arah tujuan, mungkin belum masanya memikul tanggungjawab sebagai isteri, seterusnya tanggungjawab yang lebih besar sebagai seorang ibu.

Berkahwin, dan menjadi ibu; ini bukan perkara remeh.
Perkahwinan bukan untuk sehari dua.

Sama ada belum berpunya, atau sudah punya teman tapi belum bersedia melangkah ke alam perkahwinan, tak perlu rasa segan atau tertekan. Hidup seorang tak bermaksud anda keseorangan.Hidup tanpa teman tak bermakna hidupmu kosong tanpa makna.
Untuk membahagiakan orang lain, harus bahagiakan diri sendiri dahulu, kan?
Kejarlah impianmu.

Insya Allah, kalau sudah tertulis jodohmu, takkan ke mana.

Selasa, 26 Julai 2011

.. bukan salah aku pun ...

salam belog ku..

aku xtau nk luah mcm mana.. tp ini realiti hidup yg aku tempuh sejak 2 tahun lepas, cuma sejak akhir2 ini saja ia makin membelenggu kepala otak aku ni dok memikirkan nye.. bukan abg ni sorang je aku rapat, ada beberapa lg, tp xlah smpi aku ni jadi bahan keretakan hubungan diorg..


mmg.. aku akui, aku mmg suka berkawan, bermanja, bercerita.. tp aku cuma anggap, ianya hanya seorg abg..tidak lebih dari itu, hanya utk share cerita, luahan rasa, ketidak puashatian, tp ntahla.. persepsi dari pihak sebelah sana yg mungkin memendam rasa, yg menyebabkan aku terbabit sama dalam masalah rumahtangga diorg..

mcm kata org, kalau 1 jari tunjuk kat pihak sana, 4 jari lagi, tunjuk kat arah aku. org akan ckp aku ni nk ganggu gugat kehidupan diorg, tp x terdetik hati ini,

dgn wife dia, sblm ni pun, aku mmg slalu gak ber sms, borak2 dlam telefon, kuar sama2.. tp kecurigaan kisah silam membuatkan aku yg menjadi mangsa..

AKU BINGUNG.. AKU STRESS..!!!!!!!!!

harap ianya akan pulih seperti sediakala.. peace

Khamis, 21 Julai 2011

.... ti@da luk@ yg @b@di....





Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam akan berakhir, hari akan berganti
Takdir hidup akan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam akan berakhir, hari akan berganti
Takdir hidup akan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Rabu, 13 Julai 2011

terkenang lak..

dok depan pc.. tiba2 teringt lak kwn2 lama..
apa lagi, try search kat fb.. mana tau, diorg ada akaun fb ke..

ada 1 mamat ni, aku kenal masa blajar dulu, org kelantan.. masa aku kenal tu, dia keje kat klcc bhgn mantenance.. aishh.. jmpa lak kat fb... tp dia da "KAWEN"... huhu..



mlm td tetiba dia 'hi' lak kat fb chat.. terkejut..
haha.. dia ingt aku lagi la.. pnjg gak borak.. dia dok kuantan da skang..
ayat x bole blah.. kenapa dia ckp aku larikan diri dari dia.. aku terasa ati sgt..

padahal dia bole carik aku.. aku dok mlk je..
tp xpela.. kisah cinte lama... walaupun dulu, aku mmg SUKA kat dia..
kalu x suka, mcm mana aku bole dtg kelantan, siap kenal2 dgn famili dia..

soklan yg x best nk jwb.....;
knp aku x kawen lagi.. soklan yg amat sukar aku nk jwb..
MEMILIH?? ntahla, tp mmg la kena pilih kan.. sbb kalu aku x cerewet, mcm mana nk hidup, nk lyn, nk ckp dgn org yg aku kawen tu nant.. ye tak..??

aku mmg rindu kenKWN lama aku itu... hai en 'Z'..

Isnin, 11 Julai 2011

perit hati dgr..


aku sbnr nya x berani nk ckp lebih2.. sbb aku pun blom tau lagi cite aku di masa depan.. tp air mata aku akan cepat mengalir.. cepat simpati.. bila dgr bab "GUGURKAN BABY.."

tp kalu si bdk lelaki tu da x nk bertanggungjwb.. xkan nk usung perut tu tanpa bapak... big problm akan jadi..

ekceli, si bdk lelaki ni da berbini.. tapi stil ngendeng2 gak nk dgn kwn aku ni.. diorg kwn sblm si lelaki ni kawen, smpi bajet nk kawen pun, kwn aku ni gak yang gi panjat bank, wat loan.. tgk.. smpi camtu skli syg nye kwn aku ni kat dia..

smpi da 2 taun kawen, xde anak lagi.. mgkn blom rezeki.. aku pun da puas advise, jgn rapat lagi.. tp mgkn kwn aku ni keSUNYIan.. dia rapat, serapatnya lg dgn bdk lelaki ni..

at last.. 1 pagi tu, kwn aku ni dok msj, nk share something..
settle keje, aku col dia,
sob.. sob.. aku lap air mata dgr cite dia.. 1 benda yg paling dia xdpt nk maafkan diri dia, seumur hidup.. gugurkan baby..
gigil gagang tepon aku genggam.. aku marah dia.. "lama aku da pesan, jgn kwn lagi.. sbb aku kenal dia.. tapi ko degil.."

tp ini pengajaran.. MENYESAL mmg la.. tapi BUKAK BUKU BARU je..
ermmm..

monday blues... :D

Ajoi mendapat kerja sebagai guru sandaran di sebuah sekolah di Kulai.
Selepas memperkenalkan diri, dia menyemak nama murid-murid darjah 3 Raya dan merasa agak pelik semasa membaca nama seorang murid, iaitu “W.TAUFIK WWW”.
Kemudian guru tersebut menanyakan perkara tersebut.

Cikgu Ajoi : “Cikgu nak tahu, siapa yang bernama W.TAUFIK WWW ?”.
Taufik : “Saya Cikgu…” (Taufik menjawab & berdiri).
Cikgu Ajoi : “Taufik, saya ingin tahu nama panjang kamu apa?”.
Taufik : “Maaf Cikgu Ajoi, panjang sangat..”.
Cikgu Ajoi : “Takpe-takpe Taufik,cakap jer..”.
Taufik : “Baik Cikgu , nama penuh saya ialah…Wabillahi TAUFIK-wal hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…”.

Cikgu Ajoi menarik nafas panjang dan terdiam.
Setelah dari darjah 3 Raya, Cikgu Ajoi kemudian masuk ke darjah 1 Mawar dan menyemak nama murid-murid.
Mata Cikgu Ajoi tertuju pada 1 nama yang unik iaitu “BKBKBDB DIAN”.
Kemudian Cikgu Ajoi menanyakan siapa muridnya yang mempunyai nama tersebut.
Berdirilah seorang murid dan menjawab “saya DIAN Cikgu…”.
Semasa Cikgu Ajoi melihat wajah murid itu seiras muka Taufik darjah 3 Raya.

Cikgu Ajoi : “Dian ada abang di sekolah ini?”.
Dian : “Ya Cikgu,nama dia TAUFIK.Abang saya darjah 3.”
Cikgu Ajoi : “Saya ingin tahu nama panjang Dian apa pulak?”.
Dian : “Baik Cikgu, nama panjang saya ialah…
Berakit-rakit Ke hulu Berenang-renang Ke tepian, Bersakit-sakit Dahulu Bersenang-senang kemu DIAN”
Cikgu Ajoi :@$%&#^%

Jumaat, 8 Julai 2011

dah bersarang da..

salam sume..

ya Allah... apa da jadik ni.. blog aku da penuh dgn sawang lelabah.. ishh.. ishh..

2 taun dok tggl kan..

pasni da nk berblog blk da... hik..hik..

jgn malas cik mas..

ciao..